Motta vårt nyhetssbrev Søk Hjem Regnskapsrevisjon Innholdet i regnskapsrevisjonen Gjennomføring av revisjonsoppdraget Forvaltningsrevisjon Hva er forvaltningsrevisjon? Hvordan gjennomføres prosjektene? Hvem utfører forvaltningsrevisjon? Hvilke prosjekter jobber vi med? Selskapskontroll Hvordan gjennomføres selskapskontrollene? Hvilke selskapskontroller er gjennomført? Andre tjenester Styrende organer Representantskap Styret Kommende møter i styret og representantskap Styringsdokumenter Eierstrategi Etiske retningslinjer Mål og strategi Styreinstruks Åpenhetsrapport Selskapsavtale Samarbeidsavtale Rapporter 2019 2018 2017 2016 2015 Arkiv Tips og etikk Si fra Etikk About Rogaland Revisjon Kontakt oss Ansatte Jobb Nyheter Kilde: Pixabay.com Selskapskontroll av Uninor AS Arbeidsmarkedsbedrifter er inne i en betydelig omstilling. Det har blitt foretatt en rekke endringer og forenklinger i regelverket om arbeidsmarkedstiltak. Formålet med selskapskontrollen har vært å undersøke om selskapet driver i tråd med vedtekter og kommunale vedtak. Vi har også sett på selskapets tjenester og økonomi, og på eiernes oppfølging av selskapet. Uninor tilbyr varig tilrettelagt arbeid og attføringstiltak. Varig tilrettelagt arbeid ligger i morselskapet Uninor AS. Det heleide datterselskapet Arbeidskompetanse og Service AS (AKS) tilbyr arbeidstrening for det ordinære arbeidsmarkedet. Til sammen utgjør de to selskapene konsernet Uninor. De siste par årene har vært preget av Uninors egne prioriterte tiltak for å styrke soliditet og inntjening. Det har vært gjennomført nedbemanning og kostnadskutt. Dette har medført en stor forbedring av de økonomiske resultatene. AKS har i samme periode hatt økning i salg av tjenester/driftstilskudd, samt tatt del i kostnadskutt i forbindelse med Uninor sin gjennomgang av avtaler/utgifter for konsernet. Dette har også medført en stor forbedring av de økonomiske resultatene her. Formålet til selskapene i Uninor er ikke lønnsomhet, men en viss lønnsomhet er viktig for å sikre driften og for å unngå at eierne må inn med mer kapital. Det foreligger ikke føringer fra eierkommunene som går på selve tiltaksordningene (kommunale vedtak eller planer). Det tenkes her på analyser av drift og relevante forhold mot kommunenes behov for arbeidsmarkedstjenester og i hvilken grad selskapet tilfredsstiller kommunenes behov. Det er imidlertid NAV som bestemmer hvor mange tiltaksplasser Uninor skal ha, enten gjennom forhåndsgodkjenning eller gjennom anbudskonkurranser. For personer på varige tiltak kan likevel eierkommunene kjøpe plasser utover NAV sine godkjente plasser Uninor sin virksomhet er nært knyttet opp mot eierkommunenes tjenesteproduksjon. Dersom Uninor AS hadde blitt nedlagt, ville kommunene måtte finne andre tilbud til de tiltaksansatte (VTA-tiltaket). Dette gjelder kommunale tjenester som avlastning, dagtilbud, omsorgstilbud mv. AKS sitt attføringsarbeid reduserer eierkommunenes utgifter til sosialhjelp. Vi har i vår kontroll anbefalinger som går på kommunenes felles eierstrategi og valgkomiteens arbeid. For selskapet har vi anbefalinger som går på styrets egenvurdering, etiske retningslinjer og årsberetningen. Les hele rapporten her. Kontaktperson for prosjektet er Rune O Eskeland, reskeland@rogaland-revisjon.no, tlf 92 89 14 99. Publisert 18.04.2018 Skriv ut artikkelen Link to this news: << Tilbake Reporter : admin Source : Mobbehåndtering i Bærum kommune 14.02.2019 Hvordan håndterer Bærumsskolen mobbesaker? Les mer >> Vi er på jakt etter ny direktør 29.01.2019 Spennende og utfordrende lederstilling Les mer >> Vedlikehold i Stavanger kommune 28.12.2018 Kommunen bør utarbeide en helhetlig eiendomsstrategi, hvor vedlikeholdet inngår. Les mer >> Eierskapsforvaltning - Rogaland fylkeskommune 06.12.2018 Fylkeskommunen bør forbedre styrevalgsprosessen, spesielt for vesentlige selskaper. Les mer >> Rogaland fylkeskommunes salget av Dale-eiendommen 06.12.2018 Fylkeskommunen bør utarbeide en instruks for hvordan salg av eiendommer skal foregå. Les mer >> Oppfølging av risikoutsatte barn og unge i Stavanger kommune 21.11.2018 Hvordan følger kommunen opp risikoutsatte barn og unge i aldersgruppen 12-18 år? Les mer >> Skolehelsetjenesten i Stavanger kommune 21.11.2018 Kommunen mangler 24 årsverk for å nå bemanningsnormen, og tilbudet om psykisk helsehjelp til barn og unge er ikke godt nok. Les mer >> Varslingsrutiner og varslingshåndtering i Sola kommune 15.11.2018 Lett tilgjengelige varslingsrutiner, men behov for presisering av hvem varslingen omfatter og hvilke kanaler som kan benyttes. Les mer >> Oppfølging av planar i Time kommune 24.10.2018 Kommunen sitt arbeid med planar på eit overordna nivå skapar gode føresetnader for at planane vert levande og relevante styringsdokument. Les mer >> Rogaland Revisjon IKS - Lederskifte 02.10.2018 Cicel T. Aarrestad går av med pensjon Les mer >> Teknikk- og miljøetaten i Sokndal kommune 28.09.2018 Etaten har stått i en svært krevende situasjon de siste årene. Les mer >> Arbeid med plansaker i Sola kommune 28.09.2018 Sola kommune framstår som en plankommune med relativt mange planer sammenlignet med flere av nabokommunene. Les mer >> Oppfølging av politiske vedtak i Suldal kommune 28.09.2018 Suldal kommune har i hovudsak eit betryggande system for administrativ oppfølging av politiske vedtak. Les mer >> Er du en samfunnsinteressert revisor? 24.09.2018 Vi styrker laget og søker etter fortrinnsvis statsautorisert revisor. Les mer >> Beredskap i Finnøy kommune 14.09.2018 Det overordnede beredskapsarbeidet fungerer godt i Finnøy, og er i tråd med lov og forskrift. Les mer >> Barnevernet i Hå kommune 30.08.2018 Hovedsakelig fornøyde brukere, saksbehandlingen fungerer bra, men barnevernet gir ofte ikke tilbakemeldinger, slik loven krever. Les mer >> Arbeid mot frafall i Sandnes-skolen 30.08.2018 Det jobbes bra med overgangen mellom barne- og ungdomstrinnet, og med fravær og tilpasset opplæring. Men det fortsatt er rom for forbedringer. Les mer >> Vedlikehold i Rogaland Fylkeskommune 30.08.2018 Vedlikeholdsutgiftene har i flere år ligget en god del under det som kan anses som et verdibevarende vedlikehold. Les mer >> Barnevernet i Gjesdal kommune 13.07.2018 Færre barn i barneverntiltak og få fristoverskridelser. Les mer >> Samarbeid mellom skole og hjem i Forsand kommune 14.06.2018 Forsand skule har tidligere ikke hatt et tilfredsstillende samarbeid med hjem og FAU, men det er blitt betydelig bedre det siste året. Les mer >> 13.06.2018 Sosiale tjenester i Randaberg kommune 07.06.2018 Bosetting og integrering av flyktninger i Eigersund kommune 28.05.2018 Innovasjon ved offentlige anskaffelser i Stavanger kommune 18.04.2018 Varsling og konflikthåndtering i Stavanger kommune 18.04.2018 Beredskap på verksemdnivå i Time kommune Cateno CMS Do you want to send ? x